torsdag 13. oktober 2011

Litt om twitter

Skriver man brukernavnet til en person på twitter i URL-feltet slik at det står twitter.com/brukernavn , så vil man komme på twitter-profilen til den brukeren. Man kan her finne ut av hvem personen er og hva personen står for. Øverst på profilen kan man finne en kort introduksjon til brukeren. I og med at denne introen er ganske kort, er det mange av brukerne som legger til en lenke til en hjemmeside eller blogg i introduksjonsfeltet, der man kan lese mer om brukeren.
Jeg har vært inne og sett på profilen til blant annet henriettehedlov og ceciliestaude. Henriette driver med digital merkevarebygging og kommunikasjon i sosiale medier, mens Cecilie twittrer om ting som er relevant for studentene sine.
I og med at begge to er interessert i sosiale medier kan de personene de følger være interessante for meg å ta en nærmere titt på. Mange av de som henriette og cecilie følger er interessert i sosiale medier, og hvis jeg også følger de kan jeg kanskje tilegne meg mer kunnskap om bruk av sosiale medier, da de gjerne deler sin kunnskap på twitter.

Lister
En twitter-liste er en liste over mennesker du selv har kategorisert. Man kan lage listen public, slik at andre også kan få tilgang til den, eller man kan ha den private, slik at bare du selv har tilgang til den. Når du klikker på en liste så får du opp alle tweet’ene til de som er lagt til i listen. Et eksempel på en god liste med folk som er opptatt av sosiale medier kan være denne listen: http://twitter.com/#!/vegardhoyvik/sosiale-medier
Denne listen inneholder tweets fra folk som er interessert i sosiale medier, og listen er satt opp av vegardhoyvik. Denne listen kan jeg bruke til å finne informasjon og nye ting om sosiale medier, uten å måtte lete gjennom alle tweetene til de jeg følger. Jeg er jo for eksempel interessert i både venner og trening, og hvis jeg en dag bare har bruk for å se tweets om sosiale medier kan jeg da bruke denne listen.

Følgere
For at noen skal følge deg på twitter så er det nok en fordel om du virker interessant for dem.
Ved at man har skrevet en bra introduksjon øverst på twitter-profilen sin med nøkkelord til hva man er interessert i, så kan dette bidra til at de som klikker innom deg kan se om du er noe for dem eller ikke. Har man noen av de samme interessene vil potensielle følgere føle at de får et utbytte av å følge deg. Gir man en nyttig kommentar på noen andres tweets kan det også føre til at de som følger den personen blir interessert i å se nærmere på deg, og kanskje følge deg. Vær aktiv, og skap dialog. Og ikke vær redd for å kommentere på tweet til folk du ikke kjenner, som kan være potensielle følgere, så lenge det du skriver er relevant og nyttig for den andre parten.
Som jeg nevnte ovenfor, så er det en fordel om man virker interessant for andre på twitter for at man skal bli fulgt. Da kan det hjelpe på å piffe opp profilbakgrunnen.
Hvis du følger noen på twitter, er sjangsen stor for at de vil følge deg tilbake og. Årsaken til det er at det er regnet som høfflighet, og da kan man også sende hverandre direktemeldinger. Dette forutsetter at det ikke er snakk om spam-brukere, eller personer man har 0 til felles med.


På farten?
Man trenger ikke nødvendigvis å bruke nettleseren for å bruke twitter. Det finnes programmer man kan ta i bruk som kan fungere både på pc, nettfjøler, og telefoner. I operativsystenet Ubuntu har man feks programmet Twitux, mens på andre platformer kan man feks bruke Tweetdeck. Jeg har også en twitter-app på telefonen min (HTC google nexus one), som var med som standard-app, der jeg kan logge på twitter og tweete :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar