mandag 10. oktober 2011

Hvordan kan facebook brukes profesjonelt og gi gevinst for bedriften?

I dette blogginnlegget skal jeg fortelle litt om hvordan facebook kan brukes profesjonelt og gi gevinst for bedriften.
Det er mange måter å bruke facebook på, og hvordan man velger å bruke det henger igjen litt sammen med hvilken strategi bedriften har for bruk av facebook. Noen velger å ha det som en kanal der man driver opplysning og kundebehandling, mens andre velger å prøve å skape en slags forumeffekt. Mulighetene er mange, og bruk av facebook kan også gi gevinster for bedriften.

Mulighet - Effektiviserer kundebehandling
Bruk av facebook kan virke effektiviserende og tidsbesparende for kundebehandlingen i bedriften. Ved at brukerne kan stille spørsmål ”offentlig” på facebook-siden til bedriften kan alle andre som er inne på facebook-siden til bedriften få tilgang til spørsmålet, og da slipper mange å kontakte bedriften for å stille samme spørsmålet selv.

Mulighet – Forum-effekt
En mulighet for de som bruker facebook er å skape en slags forum-effekt. Noe av forum-effekten kan bedriften skape selv ved å stille spørsmål til brukerne i statusoppdateringene. Dette er en strålende mulighet for bedriften til å få tilgang til verdifull informasjon fra kundene sine om alt fra hvilke produkter de skal satse på, til hvor fornøyde de er med bedriften, og hva de kan gjøre bedre. En annen forum-effekt kan skapes av brukerne ved at de diskuterer produkter og tjenester som bedriften har. På for eksempel Ving sin facebook-side kan brukerne diskutere reisemål de har vært på, og anbefale reisemål. Bedriften kan her få en stor mulighet ved at de kan være med på debatten og få input på hva de kan forbedre, og hva de alt gjør som er bra.

Mulighet- design
Man kan gjøre facebook-siden mer spennene og personlig med bruk av FBML-plugin. Da kan man definere innholdet i facebook-fanene selv, og man kan generelt sett lage veldig spennende sider på denne måten som skiller seg litt ut, og kan fange oppmerksomheten til brukerne. Man kan med andre ord framstå som en litt spennende og interessant bedrift. Det er også 5 bilder som vises øverst på profilen.
Disse vil facebook prøve å fylle ut selv. Det som går an for å gjøre siden sin litt mer interessant er at man selv tar kontroll over disse 5 bildene og lager egne bilder som kan være der.

Gode råd for å lykkes profesjonelt på facebook
-Hvis noen skriver på statusen eller veggen din, så responder tilbake. Da føler brukeren seg hørt, og respektert. Om man ikke svarer, så vil brukeren bli misfornøyd, og føle at bedriften ikke tar en på alvor.
-Tenk litt over hva man skriver i statusoppdateringene.Kampanjer og tilbud bør ikke utgjøre mer enn 2-3% av statusoppdateringene. Årsaken til det er at brukerne da kan føle at det er reklame og kjedelig, og det er ikke det de vil ha når de er på facebook.
-Hvis man får negative tilbakemeldinger på facebook, så ikke slett de, men svar på de. Da er det viktig å imøtekomme og hjelpe den personen som er misfornøyd, og vise at man lytter. Hvis man klarer å hjelpe personen, så kan det i ettertid vise seg å ha positiv effekt.
-Involver brukerne og skap dialog.
Lag en plan for å involvere brukerne på en god måte.
-
Test facebooksiden med jevne mellomrom fra en bruker sin facebook, slik at du ser hvordan en vanlig bruker ser siden. Dette er Oogså lurt med tanke på at facebook kan forandre seg med tiden.
-Legg vekt på førsteinntrykket (startssiden på facebook). FBML kan være en mulighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar