onsdag 28. september 2011

Strategi for Alex's Gym (fullversjon)

I forrige innlegg presenterte jeg et slideshow med en strategi for bruk av sosiale medier med utgangspunkt i en fiktiv bedrift. For de som er spesielt interessert så vil jeg legge ved strategien i sin helhet her, samt bakgrunnsinfo til bedriften.


Litt bakgrunnsinfo om bedriften
Alex's gym er et lokalt treningsstudio i Trondheim som ikke er så veldig kjent. De henvender seg til mennesker som gjerne vil trene styrke, både ved hjelp av apparater og frivekter. De har også en seksjon med spinninsykler og et par tredemøller. Treningsstudioet har ingen gruppetimer, men alle nye medlemmer får tilbud om time med instruktør som setter opp et individuelt trenings- og kostholdsprogram etter kundens nivå og erfaring. Noen profilerte styrkeløftere, kroppsbyggere, og idrettsutøvere trener der også. En av de sterke sidene ved gymmet er det sosiale miljøet, slik at alle føler de blir inkludert. Treningsstudioet har mange konkurrenter, og vil gjerne ta i bruk sosiale medier for å skaffe flere kunder og for å bygge et sterkere merkenavn, samt å gjøre seg kjent.


Punkt 1 - Definer mål
Det vi vil oppnå med å gå inn i sosiale medier er å bygge et sterkere merkenavn, få flere til å bli klar over at vi eksisterer, og å få flere kunder. Vi vil bruke sosiale medier som en kanal for opplysning og markedsføring. Også enkel kundeservice kan være aktuelt, som å svare på spørsmål fra brukerne.

Mål
-Bygge et sterkere merkenavn
-Få flere til å bli klar over at vi eksisterer
-Få flere kunder
-Opplysning, markedsføring, og enkel kundeservice


Punkt 2 - Målgruppen
Alle er velkommen på Alex's gym, men vi vil i hovedsak henvende oss til menn og kvinner i alderen 16-40år, bosatt i Trondheim og omegn, som er interessert i å trene styrke, få mer muskler, gå ned i vekt, eller stramme opp litt. Målgruppen består av både nybegynnere og erfarne.

Hvilke kanaler målgruppen er aktive i med tanke på sosiale medier er nok veldig variabelt, da målgruppen er ganske bred. Vi kan konkludere med at de fleste idag, både gamle og unge, er aktive på facebook, så det vil være en aktuell kanal.

Når kunden skal finne et sted der han/hun skal trene, så er det sannsynelig at vedkommende vil søke på nett etter trengsstudioer i nærområdet, elelr gå inn på websider, blogger, og lignende for å skaffe seg informasjon. Dette kan vi nyttegjøre oss av. Aktuelle websider kan være treningsforum og iform.

Treningsforum er et forum der man lager seg profil, diskuterer, og deler erfaringer med andre som trener. Man kan opprette treningsdagbok, og kommunisere med de andre medlemmene. Folk som googler etter temaer som har med trening å gjøre kommer ofte innom denne siden, samt at de litt mer erfarne har profil der og sjekker denne siden ofte. Dette er med andre ord et sosialt nettsamfunn vi kan benytte oss av for å gjøre oss synlige.

Hvordan nå ut?
Å få folk til å følge oss vil ta tid. Når vi har fått oss facebook, kan vi prøve å opplyse kundene våre på gymmet om det, slik at de kan følge oss. Når de følger oss vil vennene deres automatisk se det selv, og kanskje bli nysgjerrige. Hvis vi lager oss en bedriftsprofil på treningsforum så kan vi også ha link til facebook-siden vår i signaturfeltet på profilen. Dette kan være nyttig om noen som aldri har hørt om oss kommer inn på en diskusjonstråd vi har svart på, og kan gå rett til facebook-profilen vår for mer informasjon.

Vi kan også nyttegjøre oss av evangelister. De som kan være aktuelle evangelister er de som er mest aktive på treningsstudioet fra før av, og det er trolig at en del av de vil være aktive på facebook-siden vår også. Ved at de kommenterer og liker ting på facebook-siden vår, så vil det kanskje gjøre de andre følgerne mer interessert i hva som skjer på siden. Noen av evangelistene har også kanskje egne treningsblogger på nettet, der de kan fortelle om facebook-siden vår, eller om gymmet de trener på.

Hvordan skape aktivitet?
Vi kan skape aktivitet på treningsforum ved å svare på diskusjonstråder der folk spørr om treningstips, kostholdstips, og andre treningsrelaterte ting. Vi får da vist oss fram, og det hjelper oss å forsterke merkevaren vår, og å få flere til å bli klar over at vi eksisterer. Det kan igjen føre til flere kunder.

På facebook kan vi skape aktivitet ved å poste statusoppdateringer, bilder, og videoer om hva som skjer på Alex's gym. Vi kan også svare på henvendelser fra målgruppen (enkel kundeservice), opplyse om hva som skjer på Alex's gym, samt opplyse om evt kampanjer. Vi kan også stille spørsmål til følgerne gjennom statusoppdateringer, om vi feks lurer på om vi skal ta inn en ny tredemølle, eller om vi heller skal satse på en ny step-maskin.


Punkt 3 - Administrer dine ressurser
Ut ifra det vi ser i punkt 2 så er facebook, treningsforum, og iform aktuelle kanaler. Det er viktig å ikke gape for høyt i starten. Iform og treningsforum er veldig likt, bare at treningsforum har mer aktivitet, så derfor velger vi i første omgang å satse på facebook og en profil på treningsforum.

Facebook
Facebook skal være hovedkommunikasjonskanalen for bedriften i sosiale medier. Her kan vi ha et album med bilder fra treningsstudioet, så folk får se hvordan det ser ut. Statusoppdateringer kan vi bruke til å opplyse om arrangementer som skjer på gymmet, stille spørsmål til følgerne, opplyse om tilbud (slik reklame bør vi begrense til et minimum, kan sette en grense på max en reklame per mnd). Det å spørre om følgerne sin mening kan føre til at følgerne blir mer aktive. De får ytret sin mening, og de kan føle at de får være med å medvirke, og får eierskap til treningsstudioet. Dette kan igjen føre til at de sprer ordet, og vi kan få flere kunder.

Bilder og vidoer fra arrangementer på gymmet bør også publiseres der for å skape engasjement. Vi kan også bruke facebook til å linke til positive blogginnlegg som andre har skrevet om bedriften, eller om ting som har med trening og kosthold å gjøre (feks oppskrift på sunne vafler), så fram til at vi kan gå god for det som står i innlegget.

Treningsforum
Hovedformålet med å være på treningsforum er å få flere til å bli klar over at vi eksisterer, og på denne måten tiltrekke oss flere kunder. Vi gjør oss synlig. I diskusjoner som generelt går på trening og kosthold kan vi komme med råd og tips. I signaturfeltet kan vi ha link til facebooksiden vår, og logoen til bedriften som profilbilde. Her skal vi ikke drive emd reklame for bedriften. Det er viktig å tenke over at her skal vi være for å synliggjøre oss, og for å få potensielle kunder til å føle at vi har den kompetansen og efaringen som skal til for at de vil trene hos oss.

På begge arenaene gjelder normal folkeskikk, og man må huske at man representerer en bedrift, og ikke seg selv som enkeltperson når man publiserer noe her. Interne bedriftshemmeligheter skal selvsagt ikke publiseres.



Punkt 4 - Roller og ansvar
Bedriften vår er ikke spesielt stor, så å ansette en egen person for å drive med sosiale medier er så langt uaktuelt. Daglig leder er relativt ung, og har normal erfaring med bruk av sosiale medier, og bør derfor være den som har hovedansvaret for dette. Selv om han får hovedansvaret utelukker det ikke at andre skal ta del i de sosiale mediene. På dagtid er det slik at det alltid er en person i resepsjonen på gymmet. Gymmet har 2 slike resepsjonsansatte, og disse to kan få tilgang til både facebook-profilen og treningsforum-profilen til bedriften for å publisere saker, og gi kommentarer tilbake til følgerne som har kommentert. De skal ha tilgang til å publisere akkurat det samme som daglig leder, med unntak av tilbud og kommende arrangementer. Disse er det daglig leder som har ansvaret for å publisere og administrere. Daglig leder har også ansvaret for å publisere bilder og video etter et arrangement har gått av stabelen.


Punkt 5 - Bedriftens nettpersonlighet
Når man er på sosiale medier med bedriftens navn, så representerer man bedriften, og ikke seg selv som enkeltperson. Man må passe på å ikke la seg rive med av diskusjoner som enkeltperson, og holde en saklig og ydmyk tone. Selv om man representerer bedriften, så er det viktig at folk ikke føler at det er en merkelapp som står og prater til dem, men virkelige personer. Derfor kan det være fint om noen av innleggene av og til kan signeres med navnet til den som skriver, feks "lene sterk, veileder" eller "jon jonsen, daglig leder".

Hvis en følger kommer med en negativ omtale av bedriften på facebook så skal man ikke slette den. Man må da prøve å finne ut hvorfor følgeren er misfornøyd, og rette opp i det så fort som mulig. Hvis det er en usaklig kommentar som feks "alex's gym er dårlig", så kan man skrive noe sånt som at "Det var synd du syntes det. Er det noen spesiell grunn til denne formeningen?". Da får man vist de andre følgerne at man bryr seg om kundene, og at man er evt villige til å endre seg og imøtekomme kravene som kundene stiller.


Punkt 6 - Hvordan måle suksess?
Her må vi se på punkt 1 igjen, der vi kartla målene våre.

Målene våre var:
-Bygge et sterkere merkenavn
-Få flere til å bli klar over at vi eksisterer
-Få flere kunder
-Opplysning, markedsføring, og enkel kundeservice

For å se om målene våre har blitt nådd eller om vi er på god vei må vi først ha satt strategien ut i livet. Etter 1mnd bør første måling foretas, og målingene bør deretter finne sted 1gang i mnd i en 1års periode. Daglig leder skal ha ansvaret for målingene.

Mange av målene vi har satt oss er ikke like lett å måle. Målet "Bygge et sterkere merkenavn" går igjen litt på mål 2, at flere blir klar over at vi eksisterer, samt mål 3, at vi får flere kunder. Å bygge et sterkere merkenavn går over lengre tid enn 1mnd. Vi kan slå fast at hvis antall følgere øker, så vil mest sannsynelig kjennskapen til vår virksomhet øke. Dette kan vi sjekke 1gang i mnd, om tallet følgere har gått opp. Hvis tallet følgere har gått ned kan det være en indikasjon på at merkevaren ahr blitt svekket, og da bør vi tenke over tiltak for å endre dette.

Det med å få flere kunder kan vi måle en gang i mnd. Vi bør være klar over at det også kan være andre variasjoner som kan føre til økt kundeportofølje.

Om målet om at vi skal bruke sosiale medier til å opplyse, markedsføre, og foreta enkel kundeservice ser vi på hvor mye respons vi får. Respons kan være aktiviteter på feks veggen vår på facebook, eller det kan være flere som kjøper ting fra kampanjer vi annonserer på facebook.

Man bør også tenke over hva som fungerte, og hva som ikke fungerte, og hva man bør fokusere mer på. Det kan også være lurt å ta stilling til om det er noen endringer i de sosiale mediene nå, om det feks har kommet nye platformer som kan være aktuelle. Etterhvert som bedriften blir bra etablert på facebook og treningsforum, kan de også vurere å opprette seg en profil på iform.


Punkt 7 - Lansering og drift

Det er viktig at man tenker over hvor hyppig man skal legge ut og publisere ting på sosiale medier, og prøve å holde den frekvensen så godt det lar seg gjøre. For det mener jeg at følgende vil være hensiktsmessig for denne bedriften;

Daglig leder har ansvaret for å legge ut minst 1 ting på facebook i uka, og å svare på minst 1 diskusjon på treningsforum i uka.

Daglig leder og de 2 resepsjonsansatte har ansvaret for å svare fortløpende på kommentarer fra følgere eller diskusjoner de har deltatt i, så raskt de oppdager dem. De skal minst sjekke facebook og treningsforum når de kommer på jobb, og rett før de skal dra fra jobb.

1 kommentar:

  1. Veldig bra og grundig. Du har jobbet godt med dette stoffet!

    SvarSlett