torsdag 8. september 2011

Bloggen itfag

Jeg vil nå skrive litt om en god blogg som heter itfag. Du kan finne bloggen her: itfag.

Hva bloggen omhandler
Denne bloggen handler om temaer som teknologi, IKT, sosiale medier, læring og forskningsarbeid. I tillegg til dette kan man lese om itfag man kan ta på HiST, og få et lite innblikk i det faglige opplegget.

Formål med bloggen
itfag bloggen har nok flere formål. Det ene er markedsføring av itfag-tilbudet ved HiST, og å gjøre folk oppmerksomme på tilbudene som HiST har på dette. Jeg tror også et av formålene er å få leserne interessert i fagene, slik at de får lyst til å ta de. Til tross for dette så er ikke denne bloggen en "reklameblogg". Bloggen tar også for seg tema som ikke har noe direkte med reklame av itfagene å gjøre. Et eksempel på dette er blogginnlegget "Hvordan bytte til SSD-disk". Dette innlegget kan være til nytte for mange, og selv om det ikke er direkte markedsføring av HiST, så kan det hjelpe til med å "selge" merkevaren. Du får mange gode tips, og du får et inntrykk av at de som underviser ved HiST har peiling og vet hva de snakker om. Dette bygger seg opp i underbevisstheten, og man får et positivt forhold til de som underviser i itfag. Det blir litt vinn-vinn situasjon, da vi som lesere får gode tips om ting vi er interessert i, mens itfag får posisjonert seg som en bra merkevare der en av kvalitetene er at de som jobber der vet hva de driver med.

Kommentarer
Etter hvert blogginnlegg er det mulig for leseren å kommentere innlegget. Den som blogger oppfordrer også gjerne til at folk kommer med kommentarer og innspill. Dette kan være nyttig på flere måter. En av dem er læring. Selv om de som jobber med itfag kan veldig mye, så betyr ikke det at de er ferdig utlært de heller. Ved at man oppfordrer til kommentarer og innspill kan man få til en diskusjon, man engasjerer leserne, og læring kan foregå begge veier. Dette gjør at de som kommenterer føler at de bidrar med noe nyttig, samt at man bruker bloggen som en plattform for å lære av hverandre. Et eksempel hvor man lærer av hverandre i kommentarfeltet er i dette innlegget. Kommentarene gir i dette tilfellet merverdi til innlegget, da kommentarene er mer lærerike og nyttige enn selve innlegget. Hvis vi ser på dette i et markedsføringsperspektiv, så kan også kommentarfeltet brukes til å spørre målgruppen direkte om forventninger til feks et nytt fag. Kommentarer kan også gi en forum-effekt, slik at det gjerne kan bli en diskusjon av det, og det er nettopp det sosiale medier handler om, altså å være sosial. Interessante diskusjoner på kommentarfeltet kan det også bli linket til på andre sider.

Blogginnlegg
Blogginnleggene er essensielle for å få en god blogg, og for å få folk til å lese bloggen. Hvis man klarer å lage gode innlegg vil man skaffe seg en kjerne av lesere, og de kan da spre ordet videre ved å linke til gode innlegg, og på denne måten vil kjernen vokse sakte men sikkert. Innleggene på itfag bloggen handler hovedsakelig om teknologi og IKT, og da når man ut til de som er interessert i disse temaene. Innholdet i innleggene er viktig, for er det bare svada som står der er det ingen som gidder å lese det. Mange av innleggene på itfag-bloggen er visuelle med bilder og videosnutter. Det gjør innlegget enklere å huske, og mange liker å se video og bilder. Det skaper følelser, og innleggene blir mer "levende" og spennnede.

Oppdatering og skribenter
Itfag bloggen oppdateres relativt ofte med nye innlegg, til og med i sommerferien. I sommer var det ca 1innlegg uka, mens nå etter sommerferien har innleggene kommet litt hyppigere. Det at man vet sånn ca når det kommer et nytt innlegg gjør at det blir lettere å følge bloggen. Det er bedre å skrive 1 innlegg i uka, enn å skrive 10 innlegg den ene uka, for så å ikke skrive noe på 3 måneder. Da kan vi alt ha mistet mange lesere. itfag ser ut til å ha løst dette på en god måte. Det er i hovedsak Svend Andreas som blogger, da han er redaktør av bloggen, men det er også "gjesteinnlegg" av de andre foreleserne som snakker om sine fag og sitt fagfelt. Det kan også ha en positiv effekt ved at det ikke bare er en "talsmann" som sitter og skriver, men at alle bidrar og viser sitt ansikt.

2 kommentarer:

  1. Interessant og bra observert: sammenhengen du ser mellom deling og merkevarebygging. Du har mange gode momenter i denne analysen din. Bra jobbet!

    SvarSlett