søndag 25. september 2011

Strategi for sosiale medier

Hvorfor strategi?
Det er mange grunner til at det å ha en strategi er lurt med tanke på sosiale medier. Her er en liste over noen av årsakene til at en strategi kan være smart å ha;
-det blir lettere å lykkes når man har fastsatt klare målsettninger, og vet hvordan man skal komme seg dit
-man får tenkt gjennom hva man vil oppnå med bruken av sosiale medier, og da kan man også måle effekten av det, og se om man bruker det på riktig måte. Man slipper også da å virre rundt uten mål og mening.
-man blir lettere klar over evt fallgruver, og kan imøtekomme dem
-man får tenkt ut hvordan man kan nå de ulike målgruppene sine, og hvor de befinner seg
-man vet på forhånd hvordan man skal håndtere evt negativ omtale, samt hvordan man skal forholde seg til de som kommuniserer med bedriften via sosiale medier
-man får bedre kontroll over merkenavnet sitt når man har en strategi for hvordan man skal opptre i sosiale medier og kommunisere med kundene, og hvordan merkenavnet skal representeres.
-trår du feil i sosiale medier så kan det være vanskelig å rette det opp igjen.

Alle årsakene beskrevet i punktlisten over er viktige grunner til at man bør ha en strategi når man går inn i sosiale medier. Grunnen til at mange bedrifter ikke lykkes i sosiale medier er at de ikke har tatt stilling til disse punktene, og at de ikke har noen strategi på hvordan man skal gå frem i sosiale medier. For å i heletatt lykkes i sosiale medier må man med andre ord ha en strategi.


Hva bør en god strategi for sosiale medier inneholde?
En god strategi for sosiale medier bør inneholde følgende:

Punkt 1 - Definer mål
Her må bedriften tenke over hva de vil oppnå med å gå inn i sosiale medier, og sette seg opp mål knyttet opp mot dette. Målene kan også ha delmål. Eksempler på mål kan være å øke salget, bli mer synlig, forsterke merkenavnet sitt, bedre kundekontakt. De må også tenke over hva de vil gjøre i sosiale medier. Vil man bruke det som en kanal for salg og markedsføring, eller som en kanal for kundeservice, eller opplysning? Her er det viktig å merke seg at man kan ha forskjellige mål i de ulike kanalene.

Punkt 2 - Målgruppen
Under dette punktet må bedriften ta stilling til hvem de vil nå ut til. Det kan være alt fra en til flere målgrupper. Man bør tenke over hvor hver enkelt målgruppe befinner seg. Kanskje den ene målgruppen benytter seg mest av twitter, mens den andre er mer den typen som leser blogger.

Når man har kartlagt hvor målgruppen(e) befinner seg, så må man også ta stilling til hvordan man skal nå ut til dem. Da kan det være lurt å lage en strategi på hvordan man skal få folk til å følge oss, og hvordan vi kan hjelpe til med å skape aktivitet med de.

Når det gjelder følgere, så finnes det følgere som vi kan nyttegjøre oss av (evangelister). Det er viktig å prøve å kartlegge hvem de er, og hvordan man kan alliere seg med de. Det kan feks være følgere som er aktive med å svare på innspill som vi kommer med når det gjelder nye produkter, og de kan funger som "misjonærer" for oss.

Punkt 3 - Administrer dine ressurser
Her må du ha klart hvilke av de sosiale mediene bedriften bør prioritere. Hvilket innhold skal ut på de ulike kanalene, hvilke teknologier skal brukes?

Man bør også ha klart hvilke privacy-settings som skal gjelde på feks facebook, samt hvilken informasjon som skal kunne publiseres, og hvilken informasjon som ikke skal publiseres. Feks interne bedriftshemmeligheter bør ikke publiseres på sosiale medier.

Punkt 4 - Roller, ansvar
Man bør utpeke en person som har hovedansvaret for bedriftens aktivitet på sosiale medier. Selv om en person har hovedansvaret betyr det ikke at det er bare den personen som skal få lov til å publisere ting på de sosiale mediene. Derfor bør det også bestemmes hvem som skal ha anledning til å publisere hva, og i hvilke kanaler.

Punkt 5 - Bedriftens nettpersonlighet
Det er viktig å tenke over hvordan bedriften skal fremstå og opptre i sosiale medier, og at bedriften har en enhetlig personlighet. Det må være retningslinjer på aktiviteten, hvordan man skal kommunisere, og hvordan man skal møte negativ omtale. Det er også viktig at det er gjort klart at når man er på sosiale medier med bedriftens navn, så representerer man bedriften, og ikke seg selv som enkeltperson, med mindre annet er spesifisert.

Punkt 6 - Hvordan måle suksess?
Her må vi se på punkt 1 igjen der vi kartla målene våre. Vi må se om målene våre har blitt nådd, eller om vi er på god vei. Det bør bestemmes hvor ofte målingene skal foretas, og hvem som skal ha ansvaret for det. Man bør tenke over hva som fungerte, og hva som ikke fungerte, og hva man bør fokusere mer på. Det kan også være lurt å ta stilling til om det er noen endringer i de sosiale mediene nå, om det feks har kommet nye platformer som kan være aktuelle. Å se på om antall følgere og aktiviteten har endret seg kan også være en indikasjon på om det går rett vei eller ikke med tanke på bedriftens aktivitet i sosiale medier.

Punkt 7 - Lansering og drift
Det er viktig at man tenker over hvor hyppig man skal legge ut og publisere ting på sosiale medier, og prøve å holde den frekvensen så godt det lar seg gjøre. Det er viktig at strategien har tatt for seg for hvordan man skal få til dette.

4 kommentarer:

  1. Hei Alexander,

    Dette var et veldig bra og faglig blogginnlegg! Likte veldig godt at du har gitt begrunnelse for hvorfor det er/kan være viktig å ha en strategi. Syntes også din fremstilling av hva en strategi bør inneholde var veldig bra, du har en veldig ryddig og oversiktlig tekst, super bra!
    Syntes dog du godt kunne piffa opp blogginnlegget med litt bilder, video, etc.

    Besøk gjerne min blogg og :)

    Karoline

    SvarSlett
  2. Tusen takk for kommentar:)
    Ja, jeg er litt enig der, at bloggen min kan bli litt kjedelig for at jeg ikke har tatt med bilder. Har tenkt på det selv, men har vært litt usikker på hvor jeg kan finne gode illustrasjonsbilder uten å bryte opphavsretten. Har du noen forslag til nettsteder eller noe sånt der jeg kan finne bilder som er lov å re-distribuere?:)

    SvarSlett
  3. Veldig bra om "hvorfor strategi". Dette er et flott utgangspunkt for å lage en strategi. Liker spesielt det du skriver om at man med en strategi legger grunnlag for hva en skal måle. Dette er rett og slett et veldig bra blogginnlegg. Godt jobbet!
    Et tips når det gjelder å finne bilder: Søk etter bilder på flickr, mange der er merket med Creative Commons-lisens, eller rett og slett søk på Google etter CC-bilder.

    SvarSlett
  4. tusen takk for tips ang det å finne bilder:) da skal jeg ta en titt på det

    SvarSlett