torsdag 13. oktober 2011

Få følgere + ansvarsforhold

Tips til hvordan man får en stor og solid følgerskare
-For å skaffe følgere kan det være lurt å starte med å få venner og kjente til å følge deg eller bli venn med deg. Da øker du sjangsen for at flere skal kunne oppdage deg. Bygg opp en grunnstamme av følgere som du ”kjæler” litt med, de vil da spre ordet videre.
-Vær aktiv. Responder på andres blogger og twittermeldinger. Hvis de syns du har kommet med noe matnyttig kan de da bli interessert i å følge deg.
-På twitter er det lurt å følge de som følger deg tilbake, slik at de kan sende deg direktemeldinger, men vær kritisk. Man får nok ikke noe spesielt ut av å følge twitter-profiler med suspekt innhold, eller spam-profiler.
-Når du først har skaffet deg følgere så er det viktig å holde på dem. Lytt til hva de skriver på veggen din, responder raskt, og skap dialog. Bygg relasjoner med dem. På denne måten knytter de seg til deg og blir lojale følgesvenner.
-For å ikke miste følgerne kan det også være nyttig å komme med noe interessant i statusoppdateringen eller en interessant tweet relativt regelmessig. Du skal altså ikke plapre i vei, men kom med noe nyttig, altså relevant innhold for den som følger deg. Relevant innhold kan også være at du stiller spørsmål og skaper dialog med følgerne dine.
-Kort sagt, vil du ha en stor og solid følgeskare; lytt, skap dialog, vær aktiv/responder hos andre og deg selv, vær interessant.

I veien på å skaffe seg følgere er det en del fallgruver man må passe seg for.
-Man må ha i bakhodet resultater oppnås over tid. Ikke bygg nettverket ditt for raskt, tenk kvalitet fremfor kvantitet. I stedet for å jobbe for å få 10000 likes på facebook, bør man fokusere på å bli en bedre bedrift. Da vil de 10000 liksene komme av seg selv.
-Pass på å publiser med jevne mellomrom, og ikke publiser alt på en gang. Det kan virke masete. Finn en frekvens, og prøv å hold deg til den.
-Vær personlig når du svarer noen som skriver til deg, og skap en relasjon. Gjør dialogen så personlig som mulig.

Ansvarsforhold
Når en bedrift er i sosiale medier er det diverse forhold den har ansvar for å ta hensyn til. Når man kommuniserer med følgerne bør man ta hensyn til personsensitive opplysninger og personvern, så det ikke kommer ut ved et uhell. Det er vikitg å huske at det som publiseres og skrives i sosiale medier kan spre seg ganske raskt over nett, så det er viktig å ta hensyn til dette. Respekt for opphavsrett er også et viktig ansvarsområde. Man må ikke publisere bilder eller materiale som er lagd av andre uten å ha rettigheter til å gjøre det. Åndtverksloven og alt annet norsk lovverk gjelder også på nett, og skal følges. Bedriften har ansvar for det som publiseres på vegne av dem, og de bør da ha klare retningslinjer på hva som er lov å publisere og ikke. Hvis flere i bedriften har tilgang til å publisere på samme sosiale-medier kanal har bedriften ansvaret for at dette koordineres, samt at alle de som publiserer har forståelse for hvordan mediumet brukes og kjenner til retningslinjene for bruk.

5 kommentarer:

  1. Fint innlegg. Veldig enig i at det er viktig å ha en plan for post-frekvens, da det har en tendens til å bli slitsomt hvis man overøser tilhengerne med oppdateringer.

    SvarSlett
  2. Kjempefint innlegg hvor du på en oversiktelig måte har kommentert ansvarsforhold.

    SvarSlett
  3. Veldig bra og grundig fremstilling. Dette mer personvern er viktig å følge ekstra godt med. Bra at du tok med det!

    SvarSlett
  4. Variert og bra om følgerskare! Flott at du vektlegger kvalitet foran kvantitet. Det er relasjoner og dialog som er poenget, ikke antall følgere/tilhengere.

    Bra at du peker på lovverk og regler under punktet til ansvarsforhold. Savner der litt om den enkeltes medarbeiders ansvar for å poste på vegne av en bedrift, ikke på vegne av seg selv.

    SvarSlett