søndag 6. november 2011

Google Analytics

Google Analytics er et analyse/måleverktøy som kan brukes til å måle trafikken på dine websider, samt analysere denne. Du kan få opp informasjon om hvor de besøkende kommer fra, hvor lenge de var på siden før de dro videre, samt mye mer.

Hvordan komme i gang?
Gå inn på http://www.google.com/analytics/ og registrer deg. Du registrerer så hvilke websider du vil skal analyseres. Google Analytics genererer en javascriptkode som du kan lime inn på websiden, samt alle undersider av hjemmesiden om du vil at disse skal være gjeldende i analysen også. Hver gang en besøkende går inn på din webside blir javascriptkoden kjørt, og besøket blir registrert i google analytics.
Verktøyet er gratis.

Når du har registrert deg, og lagt inn javascriptkoden på websiden din, samt undersider av denne, så er det bare å vente på besøkende. Du kan gå inn på dashbordet for hvert enkelt domene du har registrert for å få opp mer informasjon om besøkene dine. Der kan du blant annet få opp en graf som viser antall besøkende over en periode. Perioden kan du bestemme selv, og dette kan være veldig nyttig med tanke på analyse. Hvis du for eksempel har hatt en kampanje for å få flere folk til å komme innom bloggen din, så kan du bruke dette verktøyet til å se om kampanjen hjalp ved å se på om antall besøkende i den perioden har økt eller ikke.

En annen nyttig feature i google analytics er at man kan få opp litt mer detaljert om hvor hver enkelt besøkende kommer fra. På dashboard-siden kan du få fram et kart. Landene der de som har besøkt siden din kommer fra, er da markert med gult. Du kan så klikke på ett av de aktuelle landene for å få opp mer informasjon. Da kan du få opp et kart over det aktuelle landet, der det er markert hvor i landet hver enkelt besøkende kommer fra. Denne informasjonen kan man også få opp som en tabell, samt at man kan sortere denne tabellen på blant annet hvilken by som har hatt flest antall besøkende, hvor lenge de var på siden din før de gikk videre, samt andre parametere. Et eksempel der dette kan komme til nytte er hvis man nettopp har startet en nettbutikk, så kan man bruke denne statistikken til å se hvor det for eksempel kunne ha vært aktuelt å etter hvert ha startet en fysisk butikk.

I google analytics kan man også få opp informasjon om hvilke enheter brukerne har brukt når de har besøkt websiden din, samt operativsystem og annen info. Dette kan være nyttig hvis du for eksempel har vurdert å lage en app. Da kan du bruke denne informasjonen til å se om man bør satse på en iphone-app, eller om man heller bør satse på en android-app.

En annen nyttig ting på google analytics er at man kan se hvor brukerne var før de kom på vår webside. Man kan da for eksempel se hvor mange som kom til siden vår via facebook, twitter, eller andre kanaler vi er i. Hvis vi for eksempel har en kampanje på twitter og facebook for å få folk til å lese bloggen vår, så kan vi da se hvilken av de kanalene dette fungerer best i. Hvis det viser seg at veldig få besøkende kommer via twitter kan vi da analysere dette videre. Er det pga målgruppen vår ikke er på twitter, eller er det pga meldingen vi skrev virket kjedelig?

Svakheter
Google analytics er et godt verktøy med tanke på websider og blogger. Det er likevel noen minuser ved det. I og med at programmet registrerer informasjon via javascript, så vil det ikke registrere de som har slått av javascript i nettleseren.
En annen svakhet med verktøyet, som er ganske sentral, er at du ikke kan få ut informasjon om spesifike brukere, bare grupper av brukere. Til dette formålet må man da ta i bruk andre verktøy.

Til tross for sine svakheter er google analytics et verktøy som er lett å komme i gang med. Til syvende og sist er det viktigste at man bruker dataene man analyserer , og samler opp statistikken fra tid til annen, og ser på utviklingen. Det hjelper ikke å bruke masse analyseverktøy og generere masse tall hvis man ikke tar de i bruk. Det er det viktigste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar