søndag 20. november 2011

Måling

I dette blogginnlegget skal jeg redgjøre for hvorfor virksomheter bør bruke måleverktøy i forbindelse med sosiale medier, og hva som bør måles.

Hvorfor måle?
-Strategi. Som jeg har nevnt i tidligere innlegg så er det lurt å sette seg mål når man går inn i sosiale medier, slik at man ikke går inn uten mål og mening. På denne måten kan man lettere lage en strategi på hvordan man skal gå fram og hva man skal gjøre. Å måle resultatene av dette i ettertid er viktig, for kan da se om hvilke deler av strategien som fungerte, og hvilke deler av den som ikke fungerte. Dette kan man ta lærdom av, for så å justere strategien underveis slik at den blir optimal.
-Kampanjer. Hvis man for eksempel kjører en kampanje på facebook så kan man ved hjelp av måling se hvor mange som har vært innom facebook-siden vår og fått med seg kampanjen. Vi kan da sammenlikne med tidligere kampanjer, og se om vi fikk bedre utbytte av å annonsere dette på facebook.
-Finne ut hvilke sosiale-medier kanaler som passer best til ulike formål. Hvis vi for eksempel vil bruke en sosiale-medier kanal til å annonsere et innlegg på bloggen vår, så kan vi måle hvor mange som kom til det aktuelle blogginnlegget vi annonserte fra de ulike kanalene. På denne måten finner vi ut hvilken kanal det lønner seg å annonsere blogginnlegg i.
-Lære om målgruppen og trender. Ved måling kan vi få ut mer informasjon om hvem som besøker sidene våre. Vi kan for eksempel få ut informasjon om hvor i landet de kommer fra, om det er menn eller kvinner, og kanskje en indikasjon på interesser ved å finne ut hvilken side de kom fra før de kom inn på vår side. Kanskje man til og med kan avdekke noen fellesinteresser ved målgruppen som man kan dra nytte av videre.
-Lære om oss selv. Vi kan lære litt om oss selv ved hjelp av måling også. Et eksempel på det kan være å se hvor lenge brukeren var inn på en av våre undersider før han gikk videre. Hvis det viser seg at mange forlater siden vår relativt raskt etter å ha kommet inn på den er dette viktig informasjon vi bør bruke videre. Vi bør da tenke over hvorfor de forlater siden vår så raskt, om det skyldes at de ikke fant den informasjonen de lette etter, eller om siden vår rett og slett er for dårlig. Hvis det derimot viser seg at brukerne blir lenge på siden, og at vi får økende antall treff, så kan vi også ta lærdom av det. Da kan vi prøve å se på hvorfor vi får mange besøkende, og på denne måten lære oss hva vi har gjort riktig, og benytte det på de andre sidene våre også.
-Lære mer om oss selv. Det er enda flere måter vi kan lære om oss selv ved måling, og på denne måten bli bedre i å bruke sosiale medier. Et eksempel er at vi kan måle følgere på twitter og facebook. Hvis det viser seg at vi plutselig for frafall av følgere, og dette vedvarer, bør vi tenke over hvorfor dette skjer, og hva vi kan gjøre for å rette opp i dette. Viser det seg at vi etter en post plutselig får en boost av følgere, kan vi da prøve å finne ut hva vi gjorde riktig i den posten for så å benytte oss av den videre.
-Forbindelser mellom webmålinger og forretningsmessige resultater. Ved å måle aktiviteten vår på sosiale medier, og sammenlikne dette med antall nye kunder, kjøpshyppighet, og andre parametre, så kan vi finne ut mer om sammenhengen mellom bruk av sosiale medier og økning i salg og kunder. Vi kan også se på hvor aktive kundene våre er i sosiale medier, og måle økning i salg og nye kunder av det også. Ser vi at salget avtar, så bør vi tenke på om vi har gitt dårlige svar til kundene hvis det for eksempel har kommet kundeservice-henvendelser på twitter.
-Kundeinnflytelse. Man kan måle innflytelsen til en bruker vedhjelp av verktøyet klout. Vi får da en score som sier noe om hvor stor innflytelse han har. Hvis en kunde for eksempel har snakket om vår bedrift kan vi på denne måten få en indikasjon på hvor mange som har fått dette med seg. Dette er veldig på detalj-nivå, men kan være nyttig i ulike sammenhenger. Vi kan bruke dette til å finne ut hvilke brukere det kan være lurt å alliere seg litt ekstra med og være litt ekstra oppmerksomme på.
-Sammenlikne seg med konkurrenter. Det finnes også verktøy der man kan sammenlikne seg med konkurrentene. Man får da sett sine data opp mot konkurrentenes data, og man kan da se om man ligger foran konkurrentene, eller etter. På denne måten kan man også prøve å lære av konkurrentene, ved å se hva de gjør feil, og hva de gjør riktig. Hva er de bedre på enn oss, og hvorfor?



Hva bør de måle?
Hva man bør måle varierer fra bedrift til bedrift. Det er viktig å måle det som er mest relevant for vår bedrift, og som gir tilbakemelding om de aktiviteter, reaksjoner, og virkninger vi legger vekt på. Hva man bør måle kan også variere med størrelsen på bedriften, hvem og hvor mange konkurrenter man har, og hva man har ressurser til å måle.

En liten bedrift med få konkurrenter og lite ressurser tjener nok ikke på å bruke det de har av ressurser til å se på kundeinnflytelse. De bør da heller konsentrere seg om å bruke verktøy som kan gi de tall og informasjon for å hjelpe de å skaffe flere kunder og at flere får hørt om dem, samt å bruke verktøy så de kan lære mer om seg selv i sosiale medier. De bør se på hvilke målgrupper de når ut til, og i hvilke kanaler de befinner seg i. Ikke minst er det viktig at de lærer om seg selv, slik at de kan finne ut hva de kan gjøre bedre for å nå ut til folk, og hva de allerede gjør bra som de kan bygge videre på.

I store bedrifter med mange konkurrenter og mye ressurser kan man starte med å måle litt overordnet, men etter hvert også tenke på å analysere litt mer detaljert og se på kundeinnflytelse, samt sammenlikne seg selv med konkurrentene. Man kan også ganske raskt begynne å bruke ressurser på å analysere virkningen kampanjer og lignende på sosiale medier, men dette bør gjøres etter man har blitt litt kjent med hvordan sosiale medier fungerer, og hvilke mekanismer og normer som gjelder, samt at man har blitt litt bevisst på sin egen bruk av det.

For alle bedrifter kan det i starten kan det være lurt å måle parametre som har med analyse av bruk av sosiale medier å gjøre. På denne måten kan vi lære oss raskest mulig hvordan vi bør bruke det på riktig måte. Google Analytics, som jeg har skrevet om i et annet innlegg, er et fint verktøy å komme i gang med her. Det er enkelt i bruk, og man får tilgang til en del overordnede data man kan ta med i sin analyse.
Vi kan også begynne å se på økonomiske parameter samtidig. Det er lurt at vi måler de økonomiske tallene ved starten før vi går inn i sosiale medier, slik at vi har noe å sammenlikne med senere. Etter vi har brukt sosiale medier en stund og kommet inn i det kan vi gå over på å måle mer av de økonomiske parametrene, men fortsatt er det viktig å analysere bruken av sosiale medier. Det kommer alltid noe nytt, og det er viktig å følge med i den digitale verdenen.

Det er også viktig at man ikke måler bare for å måle, men at man faktisk bruker det man måler til noe. Det er da lurt å finne ut av hva man skal måle, og ikke minst hvorfor man skal måle det, før man setter i gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar