mandag 19. desember 2011

Astrotuff flogging

Astrotuff flogging, hva er så det?

I sosiale medier verden eksisterer det også etikk, og dermed kan det også oppstå brudd på etiske regler. Det finnes bedrifter som har brent seg på dette, og et eksempel på det er Sony. De leide et reklamebyrå for å lage en julekampanje for sin nye PSP. Kampanjen kombinerte amatørvideoer og en blogg som het “All I want for Christmas is a PSP”. Det som feilet med denne kampanjen var at det ikke kom fram at det var Sony som stod bak, og bloggen som ble skrevet var angiveligvis skrevet av en venn av en av karakterene i videoen som var publisert. Da det kom fram i dagslys at det var Sony som stod bak bloggen og videoene fikk de mye kritikk, og gamere tok avstand fra dem.

Kampanjen til Sony var en blanding av astrotuff og flogging, som begge er brudd på sosiale medier etikk. Astroturfing er kort sagt forsøk på falske forbrukeraksjoner, og det var det Sony gjorde med bloggen sin. De fortalte positive ting om sitt produkt, uten å si at det var Sony som stod bak. Det er verdt å merke seg at astroturfing er ulovlig i EU, og er noe man absolutt bør styre unna.

Flogging er en betegnelse på en falsk blogg som tar sikte på å lure leserne. Dette benyttes ofte sammens med astroturfing, og er også et brudd på etikk i forbindelse med sosiale medier.

Unngå å gjøre samme feil
For å unngå å gjøre samme feil er det viktig å tenke over at hvis noen som representerer bedriften, eller bedriften selv, uttaler seg i sosiale medier om sine egne produkter, så bør det komme fram at vedkommende som uttaler seg er knyttet til bedriften. Man bør ikke forfalske forbrukerreaksjoner, eller opprette falske blogger. Gjør man dette vil det mest sannsynelig bli oppdaget etterhvert, og reaksjonene kan bli svært negative for bedriften.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar